رئيس التحرير : مشعل العريفي

شاهد : "السيسي" يعلق على فيديوهات تتهم قيادات الجيش بالفساد: الأجهزة الأمنية كادت تبوس إيدي علشان ما اتكلمش!

تابعوا المرصد على Google News وعلى سناب شات Snapchat

صحيفة المرصد : وصف الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، مضمون مقاطع فيديو نشرت مؤخرا تتهمه والقوات المسلحة بإهدار المال العام، بالكذب، معتبرا أن مثل تلك الادعاءات تهدف لتحطيم إرادة المصريين.
وقال  السيسي   خلال كلمته في فاعليات المؤتمر الوطني الثامن للشباب " علشان أريح كل مصري ومصرية موجودة في بيتهم، لا والله والله هذا كذب وافتراء.. كذب وافتراء"
وتابع السيسي " كل الأجهزة قالولي لو سمحت متتكلمش، كادوا يبوسوا إيدي.. والنبي ما تعمل كده، قولتلهم اللي بيني وبين الناس هي الثقة، هما مصدقيني، أنا لو سكت عنها ده أخطر حاجة في الدنيا".
وقال  الرئيس المصري : "كل ست كبيرة في السن بتدعيلي في البيت أسيبها إزاي محتارة.. تقول إيه الحكاية بتاعتك، أنت كده ولا كده، فعلًا الحاجات اللي اتقالت دي أنت عملتها ولا معملتهاش".
وتابع السيسي : "بقالهم 10 أيام يبوسوا في إيدي ويقولوا لأ، بس لأ.. العلاقة بيني وبين الناس اتبنت على حالة معينة لو حد حب يضربها ده أخطر ما في الموضوع".
وأضاف السيسي، تعليقا على اتهامه بتشييد قصور رئاسية جديدة وتجديد أخرى بمبالغ باهظة: "أيوة بابني قصور رئاسية، وحأبني، مش بعمل لي، مفيش حاجة باسمي ده باسم مصر".
واعتبر أن كل ما قيل خلال الأسبوعين الماضيين "هدفه تحطيم إرادة المصريين"، مضيفا أن الجيش المصري "جيش وطني وصلب، وصلابته نابعة من شرفه".
 
.

arrow up