رئيس التحرير : مشعل العريفي

شاهد: أول تعليق لمصورة فيديو ضرب العريس لعروسه وسط الشارع : "أنا صحفية وانتوا متعرفوش حاجة عن الصعايدة"!

تابعوا المرصد على Google News وعلى سناب شات Snapchat

صحيفة المرصد: كشفت مصورة فيديو ضرب "عريس لزوجته" بمحافظة الإسماعيلية، عن تعرضها للتهديد، بسبب تصويرها للواقعة ونشرها على مواقع التواصل الاجتماعي.

وقالت مصورة الفيديو بالبوابة نيوز، وتدعى أميرة عبد الحكيم، في مقطع فيديو متداول: "أنا بقدم بلاغ للنائب العام في اللايف ده، وبكره هطلع على مباحث الأمن الوطني وهطلع بالفيديو اللي عمله أدمن الصفحة، لأنك قبلت بالغلط فيا، واتشتمت واتقال اسمي بشكل واضح".


وتابعت: "أنا صحفية ومن حقي أصور الفيديو، وبدافع إنساني إني أحمي واحدة كانت هتتقتل، أو تروح البيت وتنتحر، فأنا هقدم بلاغ في أدمن الصفحة، إنت والبلطجية اللي جايين من منطقة السلام، وعاملين نفسهم صعايدة".

وأكملت: "انتوا متعرفوش حاجة عن الصعايدة، ولا التربية ولا الإسلام والأخلاق، لأن الحيوانات مبتعملش في بعض كده، مفيش راجل يخلي واحده في الشارع ويشيلها ويضربها ويقلبها بفستانها ويسبها في شرفها وعيلتها، وأنا معايا الدليل ده".

وواصلت أميرة: "هعمل بلاغ ضد أخت العريس اللي سبتني قدام الضابط اللي هيشهد معايا، إن كنتوا عيلة قابلين تتضربوا وتتقل قيمتكوا وتتهانوا في الشارع انتوا حرين، لكن أنا لأ".


واختتمت حديثها: "أنا صحفية معروفة كويس جدًا، أنا اسمي أميرة عبد الحكيم، اللي العريس قال هنجيبها، أنا مش عايزه أنزل لمستواك وأقول كلمة تانية توصف رجولتك، عشان مقلش من قيمتك أكتر من كده".

arrow up