رئيس التحرير : مشعل العريفي

"إحنا أحرص الناس على استقرار مصر".. شاهد: فيديو مسرب للسيسي يحذر "الشاطر" و"مرسي"

تابعوا المرصد على Google News وعلى سناب شات Snapchat

صحيفة المرصد:كشفت الحلقة 21 من مسلسل "الاختيار 3"، أمس الجمعة، تسريب جديد من خلال عرض مقطعًا مصورًا جمع الفريق آنذاك عبدالفتاح السيسي وخيرت الشاطر والرئيس الأسبق محمد مرسي، ويظهر صوت الرئيس عبد الفتاح السيسي، وهو يوجه لهم تحذيرات خلاله.

ويأتي هذا ضمن أهداف المسلسل الذي يسعى لفضح مخططات الإخوان في مصر خلال فترة حكمهم للبلاد وإصرارهم على السيطرة على مفاصل الدولة وممارسة البلطجة السياسية.

وجاء في مقطع الفيديو المسرب، السيسي وهو يوجه تحذيرًا شديد اللهجة من حالة عدم الاستقرار في البلاد، أو استهداف المسيحيين خلال احتفالاتهم، مشددًا على فهم القوات المسلحة للوضع الحالي على قدرتها على التدخل.

وسأل السيسي خلال الفيديو عن مبادرة الجماعة لمواجهة هذا الوضع، وحذر من تخليهم (الإخوان) عن تلك المسؤولية، موجهًا حديثه إلى مرسي والشاطر قائلاً: "إحنا أولى الناس وأحرص الناس على إن مايكونش فيه أبداً لا إصابات ولا حالة عدم استقرار في مصر، لكن الوضع اللي على الأرض غير كده، لأن الوضع على الأرض بيستهدف ده، وإن معرفش يجيلك النهارده في الميدان هيجيلك في حتة تانية".

واستكمل: "الانتخابات بكره، يضرب حد بالنار ضابط أو عسكري عشان يعمل حاجة تانية، يروح جاي على الكنائس يا دكتور سعد خلال الكام يوم الجايين فيه احتفالات بتاعة المسيحيين سواء اللي قبل أو اللي بعد، قبل ديسمبر أو في 7 يناير، عشان يعمل حاجة تالتة ده موضوع مش محتاج بس جهد أقل من كده، لأ، ده محتاج جهد أمني وجهد منكم".

وواصل: "ما هي مبادرة الإخوان لحل المسألة دي اللي إحنا فيها؟ أنتم ليكم مبادرة تعملوها لأن أنتم قوة لكم مكانتكم على الأرض ولكم قدرتكم وكفاءتكم ولكم تقلكم.. اللي ميعملهاش يبقى هو بيتخلى عن المسؤولية..".

وتابع السيسي تحذيره قائلاً: "إن حالة الفهم المتواجدة عن الموقف أو أسبابه دي مسؤولية أمام ربنا مش أمام بس مصر".

آخر تعليق

لا يوجد تعليقات

arrow up